Onderzoek naar de onderwijsaanpak Zie, ik ontwikkel! (Z!O)

In opdracht van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) voeren Expertisecentrum Nederlands en Curio prinsentuin van cooth samen een onderzoek uit naar de effecten van de onderwijsaanpak Zie, ik ontwikkel! (Z!O). Z!O is een projectmatige aanpak waarbij leerlingen van het vmbo van Curio prinsentuin van cooth in de eerste twee leerjaren werken aan vakoverstijgende thema’s.

Bij Z!O worden leerlingen uitgedaagd om kennis en vaardigheden uit verschillende vakken geïntegreerd te benutten en toe te passen. Leerlingen werken samen met andere leerlingen aan  projecten en maken eigen keuzes in de aanpak en uitvoering hiervan. Het doel van Z!O is dat de thematische en vakoverstijgende aanpak bijdraagt aan een verhoogde motivatie en betere leerprestaties van de leerlingen.


In het onderzoek naar Z!O wordt onderzocht hoe kansrijk de onderwijsaanpak is op basis van literatuur en praktijkervaringen. Het onderzoek combineert kwantitatieve en kwalitatieve methoden, waaronder een enquête, interviews en lesobservaties. Om inzicht te krijgen in de effecten van Z!O op de motivatie en mogelijk leerresultaten van leerlingen, worden gegevens bij zowel leerlingen als onderwijsprofessionals verzameld. De uitkomsten van dit onderzoek kunnen bijdragen aan een bredere kennisbasis over projectmatig en vakoverstijgend leren in het Nederlandse voortgezet onderwijs, met specifieke aandacht voor de toepassing in het vmbo. 


Dit onderzoek maakt deel uit van het onderzoeksprogramma ‘Kansrijke aanpakken: parels uit de praktijk’ van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Het Expertisecentrum Nederlands en Curio prinsentuin van cooth zijn in augustus 2025 gestart met het onderzoek en in september 2026 zal het onderzoek worden afgerond.