Expertisecentrum Nederlands logo
  • Start
  • Thema

    Selecteer een thema

    Lezen & Schrijven
    Mondelinge taal
    Ontwikkeling & Stimulering
    Woordenschat
    Dyslexie
    Laaggeletterdheid
    Meertaligheid
    Taal & Andere vakken
  • Over het EN
    Visie en aanpak Opdrachtgevers en partners Medewerkers Vacatures
  • Actueel
  • Downloads
Login Winkelwagen
  1. Start
  2. Thema's
  3. Meertaligheid

Meertaligheid

Tegenwoordig is het steeds belangrijker dan we ons in een andere taal kunnen uiten dan het Nederlands. Veel leerlingen groeien op in een meertalig gezin of meertalige omgeving. In het basis- en voortgezet onderwijs is steeds meer aandacht voor meertaligheid en tweetalig onderwijs. Het EN doet onder andere onderzoek naar hoe we dit onderwijs op een effectieve manier kunnen vormgeven.

Artikelen

FoTo – Flankerend onderzoek Tweetalig primair onderwijs

Engels in het basisonderwijs Het Flankerend onderzoek Tweetalig primair onderwijs (FoTo) is een langlopend onderzoek dat gekoppeld is aan de pilot tweetalig primair onderwijs (tpo), die in schooljaar 2014-2015 van start is gegaan. Twintig scholen in Nederland zijn 30 tot 50% van hun onderwijstijd Engels als voertaal gaan gebruiken.

Vroeg vreemdetalenonderwijs in Europa: het ELLiE-project

ELLiE staat voor Early Language Learning in Europe en is de naam van een langlopend, internationaal onderzoek naar de ervaringen en opbrengsten van vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto) in zeven Europese landen: Nederland, Kroatië, Engeland, Italië, Polen, Spanje en Zweden. Het Nederlandse deel van dit longitudinale onderzoek werd vanuit...

Zicht op vroeg vreemdetalenonderwijs

 De beheersing en ontwikkeling van het Nederlands van basisschoolleerlingen lijdt niet onder het krijgen van les in een vreemde taal, zoals het Engels. Er is hierbij ook geen verschil gevonden tussen leerlingen die Engels leren vanaf groep 1 of leerlingen die later met Engels starten.. Dat blijkt uit onderzoek van KBA Nijmegen en Expertisecentrum...

Categorie

Onderwijssector

Volg ons op:
Twitter LinkedIn

Over het EN

Het Expertisecentrum Nederlands staat voor goed taalonderwijs en werkt aan een constante verbetering van het onderwijs in Nederland. We zijn experts in het verbinden van wetenschap en praktijk. We doen praktijkgericht- en beleidsgericht onderzoek naar effectief taalonderwijs, de rol van taal bij onderwijs- en leerprocessen en ondersteuning bij speciale leerbehoeften zoals dyslexie. De opbrengsten van dergelijk onderzoek zetten we in bij het ontwikkelen van praktische en vernieuwende handreikingen voor onderwijsprofessionals.

Lees meer

Snel naar ...

  • Webwinkel
  • Instrumenten: Scans & Monitors
  • Downloads
  • Actueel

Contact

Expertisecentrum Nederlands
Toernooiveld 9
6525 ED Nijmegen
(+31) 024 382 32 32
info@expertisecentrumnederlands.nl

Wij zijn uitvoerder van:     

   


  • Algemene voorwaarden
  • Contact
  • Cookies
  • Downloads
  • Instrumenten
  • Medewerkers
  • Privacyverklaring
  • Proclaimer
  • Vacatures
Radboud logo