Artikelen

FoTo – Flankerend onderzoek Tweetalig primair onderwijs
Engels in het basisonderwijs Het Flankerend onderzoek Tweetalig primair onderwijs (FoTo) is een langlopend onderzoek dat gekoppeld is aan de pilot tweetalig primair onderwijs (tpo), die in schooljaar 2014-2015 van start is gegaan. Twintig scholen in Nederland zijn 30 tot 50% van hun onderwijstijd Engels als voertaal gaan gebruiken.

Vroeg vreemdetalenonderwijs in Europa: het ELLiE-project
ELLiE staat voor Early Language Learning in Europe en is de naam van een langlopend, internationaal onderzoek naar de ervaringen en opbrengsten van vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto) in zeven Europese landen: Nederland, Kroatië, Engeland, Italië, Polen, Spanje en Zweden. Het Nederlandse deel van dit longitudinale onderzoek werd vanuit...

Zicht op vroeg vreemdetalenonderwijs
De beheersing en ontwikkeling van het Nederlands van basisschoolleerlingen lijdt niet onder het krijgen van les in een vreemde taal, zoals het Engels. Er is hierbij ook geen verschil gevonden tussen leerlingen die Engels leren vanaf groep 1 of leerlingen die later met Engels starten.. Dat blijkt uit onderzoek van KBA Nijmegen en Expertisecentrum...