De eigen kracht van ouders: vergroten van ouderlijke zelfeffectiviteit via peer-support
In dit project dat gefinancierd wordt door het Expertisepunt Basisvaardigheden wordt in Arnhem onderzocht wat ouders in VVE-programma’s nodig hebben om hun zelfeffectiviteit te vergroten bij het begeleiden van de (taal)ontwikkeling van hun kind, hoe interactie tussen ouders daarbij kan worden gestimuleerd en hoe VVE-professionals peer support tussen ouders kunnen ondersteunen. Hierbij wordt aangesloten bij de behoeftes die ouders zelf hebben.

Als ouders vertrouwen hebben in zichzelf als ouder (ouderlijke zelfeffectiviteit) dan heeft dit een positieve invloed op hun welzijn en de ontwikkeling van hun kinderen. Het delen van informatie en ervaringen tussen ouders (peer support) is een kansrijk middel om het vertrouwen van ouders in eigen kunnen te stimuleren. Door peer support te koppelen aan activiteiten in voor- en vroegschoolse educatie (VVE) kunnen ouders ondersteund worden waarvan de kinderen een risico lopen op een achterstand in de basisvaardigheden.
In het project ‘De eigen kracht van ouders’ van Expertisecentrum Nederlands, Stichting PAS, KBA Nijmegen en Gelijkschap dat gefinancierd werd door het Expertisepunt Basisvaardigheden is in Arnhem onderzocht wat ouders in VVE-programma’s nodig hebben om hun zelfeffectiviteit te vergroten bij het begeleiden van de (taal)ontwikkeling van hun kind. We bekeken hoe de interactie tussen ouders daarbij kan worden gestimuleerd en hoe VVE-professionals peer support tussen ouders kunnen ondersteunen. Startpunt daarbij zijn de behoeftes die ouders zelf hebben. Het project had als doel om bij te dragen aan het voorkomen van intergenerationele overdracht van beperkte basisvaardigheden door het stimuleren van ouderlijke zelfeffectiviteit en peer support. We hebben daarvoor de volgende stappen gezet, volgens de principes van social design thinking, een samenwerking tussen ouders, begeleiders van VVE-oudergroepen, onderzoekers en een ervaringsdeskundige:
-
We onderzochten wat er al gebeurt in oudergroepen van VVE-programma’s op het gebied van peer support en het vergroten van ouderlijke zelfeffectiviteit.
-
Met ouders hebben we werkvormen gezocht om ouders met elkaar te laten praten en tips uit te laten wisselen tijdens ouderbijeenkomsten.
-
We hebben deze werkvormen nader beschreven en uitgeprobeerd tijdens een ouderbijeenkomst en wensen en aanbevelingen ten aanzien van de werkvormen verzameld.
-
De bevindingen van het onderzoek zijn verwerkt in een factsheet voor ouders en oudergroepen en in een rapportage. De drie werkvormen die in co-creatie zijn ontwikkeld zijn hier te downloaden: BooBoo Bunny, Samen koken en Spelletjes spelen.