Effectonderzoek Letterster

In dit onderzoek is de effectiviteit van Letterster voor het remediëren van lees- en/of spellingproblemen van leerlingen uit groep 5 en 6 in schooljaar 2023-2024 onderzocht. Het onderzoek is uitgevoerd door het Expertisecentrum Nederlands, in samenwerking met ITTA en Lexima.

Letterster is een adaptief digitaal programma voor leerlingen met lees- en/of spellingsproblemen. Met het programma kunnen leerlingen zowel op ondersteuningsniveau 2 als 3 aan de slag met lezen en/of spellen. Voor een periode van 12 weken wordt een oefentraject op maat samengesteld. Gedurende het oefenen krijgt de leerling procesgerichte feedback en kunnen de resultaten worden ingezien door de onderwijsprofessional.

Letterster is ontwikkeld op basis van wetenschappelijk onderzoek naar lees- en spellingproblemen en sluit aan bij de werkzame componenten uit de Handreiking voor de invulling van ondersteuningsniveau 2, 3 en 4 bij lees-/spellingproblemen en dyslexie.

Dit onderzoek maakt onderdeel uit van het onderzoeksprogramma ‘Effectmeting kansrijke interventies in het po en vo’ van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). In het onderzoek zijn verschillende factoren in kaart gebracht, waaronder de lees- en spellingvaardigheid, het lees- en spellingvertrouwen en verschillende interventiekenmerken (bijv. welke onderwijsprofessional geeft ondersteuning, aantal sessies en duur van sessies). Dit is gedaan door middel van LVS-gegevens, vragenlijsten, observaties, logboeken en computerlogs.

Benieuwd naar de resultaten? U vindt de eindrapportage hier