Kennisrotonde NRO
Het Expertisecentrum Nederlands deelt kennis via verschillende kanalen; een daarvan is de website Kennisrotonde van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). De Kennisrotonde is een loket voor de beantwoording van onderwijs- en jeugdvragen met kennis uit onderzoek. Onze onderzoekers hebben diverse vragen beantwoord en zijn ook auteurs van themapagina's op de site. Hieronder vind je een overzicht.
Antwoorden op vragen uit de praktijk
(Speciaal) Basisonderwijs
- Wat is het effect van geanimeerde prentenboeken en het programma Letters in Beweging op de beginnende geletterdheid en taalontwikkeling van risicoleerlingen in groep 1 en 2?
- Welke leerprincipes zijn het beste voor het vloeiend leren lezen en spellen bij kinderen in groep 3?
- Wat is de meerwaarde van de Cito-toetsen Woordenschat voor het volgen van de woordenschatontwikkeling?
- Hoe kan lezen op woordniveau bij leerlingen in groep 5 effectief worden verbeterd?
- Hoe kan project-based learning de vakkennis en vaardigheden vergroten van leerlingen in het voortgezet onderwijs?
- Wat is het langetermijneffect van het aanleren van klank-letterkoppelingen in groep 2 op de leesresultaten van leerlingen in groep 3?
- Wat zijn de (leerling)opbrengsten van werken met een weektaak in groep 2?
- Wat zijn de effecten van RALFI-lezen op de technische leesvaardigheid van zwakke leerlingen in groep 4 t/m 6?
- Heeft instructie in en begeleiding van begrijpend luisteren in groep 1 en 2 een positief effect op begrijpend lezen in groep 4?
- Is het waar dat de leerkracht het beste met leren lezen kan beginnen als de leerling ‘leesrijp’ is?
- Helpt het hun spellingontwikkeling als leerlingen al eerder in groep 3 woorden met open lettergrepen leren lezen?
- Welke didactische aanpak is in het regulier basisonderwijs effectief om het begrijpend lezen van zwakbegaafde leerlingen te bevorderen?
- Wat zijn effectieve verdiepingsopdrachten voor goede spellers in de bovenbouw van het basisonderwijs?
- Waar leren kleuters in een combinatieklas 1-2 meer van: alle kleuters samen instructie of groeperen per leerjaar?
- Welke leerkrachtbegeleiding is in een reguliere groep effectief voor de ontwikkeling van (hoog)begaafde leerlingen?
- Aan welke eisen moet formatieve toetsing voldoen om de rekenvaardigheid van NT2-leerlingen met een onvoldoende taalbasis in de moedertaal te meten?
- Is het bij begrijpend leesonderwijs in de bovenbouw effectiever als leerlingen eerst individueel de hele tekst lezen, voordat ze per alinea in tweetallen informatie verwerken?
- Wat is het effect van digitalisering van reken- en spellingtoetsen op de toetsresultaten in groep 3?
- Wat zijn effectieve manieren in groep 1 en 2 om NT2-leerlingen een correcte uitspraak van het Nederlands aan te leren?
- In hoeverre kan een fonologische spellingbehandeling helpen bij hardnekkige spellingproblemen van leerlingen in de bovenbouw van de basisschool?
- Hoe kunnen leerkrachten leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs leren om correcte zinnen te formuleren in schrijfopdrachten?
- Wat zijn effectieve werkwijzen om basisschoolleerlingen zinnen te leren ontleden waarbij begripsvorming centraal staat?
- Heeft droedelen tijdens het voorlezen van verhalen in groep 5 een negatief effect op de luistervaardigheid van leerlingen?
- Draagt het lezen van tijdschriften bij aan leesbegrip en leesmotivatie van leerlingen in groep 4-8?
- Wat zijn effectieve werkvormen om de spelling van veelvoorkomende lettercombinaties te automatiseren in groep 4?
- Wat is het effect van interactief voorlezen op de peuterspeelzaal op de taal- en denkontwikkeling van peuters?
- Leidt aandacht voor de woordstructuur en betekenis van woorden bij spellinginstructie vanaf groep 4 tot betere spellingresultaten?
- Zijn woordlabels effectief voor de taalontwikkeling van kleuters?
- Is het waar dat kinderen minimaal 60 woorden per minuut moeten lezen om een tekst te kunnen begrijpen?
- Mag een leerkracht de voorbereiding, afname en/of beoordeling van dictees aanpassen voor een goede beoordeling van de spellingvaardigheid van leerlingen met dyslexie?
- Welke strategie is het effectiefst voor het aanleren van auditieve synthese bij technisch lezen?
- Wat is voor zwakke lezers effectiever voor goede resultaten op de Drie-Minuten-Toets: flitsen van woorden of lezen van teksten?
- Welke didactische principes voor het leren spellen van werkwoorden bij leerlingen in de bovenbouw van de basisschool zijn effectief?
- Zijn leerlingen met zowel dyslexie als rekenproblemen gebaat bij ondersteuningskaarten bij het maken van rekensommen?
- Wat is het effect van digitale oefenprogramma’s op het correct kunnen toepassen van grammaticaregels?
- Welke leerkrachtonafhankelijke werkvormen dragen bij aan de begrijpende leesvaardigheid van NT2-leerlingen in het primair onderwijs?
- Welke hulpstap is voor leerlingen effectiever: woorden fonetisch opschrijven of de bijbehorende spellingregels opschrijven?
- Welke uitgangspunten van de Alfabetcode zijn bewezen effectief om lees-/spellingproblemen te voorkomen?
- Hoe is formatieve toetsing in te passen binnen programmagericht en binnen ontwikkelingsgericht taalonderwijs?
- Is het waar dat fixatie disparatie leesproblemen veroorzaakt en dat visuele training de leesproblemen kan verhelpen?
- Verbetert of verslechtert de spellingvaardigheid van leerlingen als zij bij het schrijven de autocorrectie gebruiken?
- Welke factoren bij geïntegreerd begrijpend lees- en zaakvakonderwijs vergroten de leesmotivatie van leerlingen?
- Draagt het zichtbaar ophangen van de spellingregels in de klas bij aan het correct toepassen van spellingregels?
- Hoe kunnen leerkrachten hoogbegaafdheid bij anderstalige leerlingen signaleren?
- Is het overschrijven van woorden – zonder de woorden te horen – effectief om te leren spellen?
Voortgezet (speciaal) onderwijs
- Lezen leerlingen met dyslexie in de onderbouw van het voortgezet onderwijs teksten sneller en accurater met een groter beeldscherm?
- Welke interventies door vakdocenten vergroten de taalvaardigheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs?
- Welke instructie en begeleiding in begrijpend lezen is het effectiefst voor leerlingen met een Autisme Spectrum Stoornis?
- Welke pedagogisch-didactische kenmerken van steunlessen in het voortgezet onderwijs dragen bij aan betere leerprestaties?
- Wat zijn de bewezen opbrengsten van pictolezen bij leerlingen met een verstandelijke beperking?
- Wat helpt diepere informatieverwerking bij leerlingen met ernstige spellingproblemen beter: schrijven of typen?
mbo/hbo
- Welke invloed heeft taalvaardigheid op de doorstroom naar en studiesucces in het hbo van mbo’ers tot 25 jaar uit achterstandsgroepen?
- Hoe kunnen mbo-docenten studenten van een technische opleiding motiveren voor mondelinge presentaties?
- Welke didactische aanpak voor schrijven met AI vergroot de schrijfvaardigheid van mbo-studenten?
- In hoeverre draagt narratieve teksten schrijven door NT2-leerlingen bij aan tekstbegrip bij informatieve teksten lezen?
Volwasseneducatie
Andere pagina's
Terugkijken: Webinar woordenschatonderwijs op de basisschool: wat weten we uit onderzoek?