Onderzoek: Meer ondersteuning en handen in de klas cruciaal voor het laten slagen van passend onderwijs


Op 24 april heeft de staatssecretaris van OCW de Tweede Kamer geïnformeerd over het onderzoek "Behoeften bij leraren en docenten aan ondersteuning en professionalisering bij passend en meer inclusief onderwijs" van het onderzoeksconsortium ResearchNed, KBA Nijmegen en Expertisecentrum Nederlands.

De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat leraren nauwelijks toekomen aan hun onderwijstaken in de vaak uitdagende lessituaties met veel leerlingen met een ondersteuningsbehoefte (met name op het gebied van gedragsproblematiek). Veel leraren ervaren onvoldoende ondersteuning om leerlingen met een (extra) ondersteuningsbehoefte goed te begeleiden en ervaren een hoge druk om voor alle leerlingen en studenten in de klas goed onderwijs te verzorgen.

Het rapport onderstreept hoe belangrijk het is dat leraren vanaf de opleiding, in de inductiefase en tijdens hun loopbaan toegang hebben tot voldoende kennis, ondersteuning en tijd om echt inclusief onderwijs te realiseren. Wij zijn trots dat we met ons onderzoek hieraan hebben bijgedragen!