PIRLS

In het schooljaar 2025-2026 wordt de leesvaardigheid van leerlingen van groep 6 in kaart gebracht met het PIRLS onderzoek. Naast afname van een digitale leestoets, worden ook vragenlijsten afgenomen bij leerlingen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Hiermee wordt inzicht verkregen in leesgedrag en het leesonderwijs op Nederlandse scholen en scholen in andere landen. Daarmee biedt PIRLS de mogelijkheid om de prestaties en achtergrondfactoren binnen en tussen landen te vergelijken.

Doel

PIRLS staat voor Progress in International Reading Literacy Study en is een internationaal vergelijkend onderzoek. PIRLS heeft als doel om de begrijpend leesprestaties binnen een grote groep landen in kaart te brengen. Dat maakt het mogelijk sterke en zwakke punten in systeem-, school-, klas- en leerlingkenmerken te vergelijken en beleidsaanbevelingen te formuleren ter verbetering van het (lees)onderwijs.

Leestoets en vragenlijsten

Leerlingen uit groep 6 maken een digitale leestoets en vullen een vragenlijst in over het lezen thuis en op school. Ook leerkrachten, ouders en schoolleiders van de leerlingen worden gevraagd een digitale vragenlijst in te vullen. De resultaten worden anoniem verwerkt door het onderzoeksteam en teruggekoppeld in een schoolspecifieke rapportage. De landelijke resultaten worden eind 2027 gepresenteerd in een nationaal en internationaal rapport.    

Organisatie

PIRLS wordt geïnitieerd door de International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). Het onderzoek vindt elke vijf jaar plaats en aan het onderzoek nemen ongeveer 60 landen deel, 4500 leerlingen per land. Het Expertisecentrum Nederlands voert al sinds de eerste meting in 2001 in samenwerking met de Radboud Universiteit het Nederlandse aandeel in PIRLS uit. De Nederlandse resultaten van het recentste PIRLS onderzoek in 2021 zijn beschreven in een nationaal rapport en samengevat in een infographic van highlights

 

Veelgestelde vragen PIRLS

Veelgestelde vragen PIRLS