Zoekresultaten
Er zijn 45 resultaten.
Putting PIRLS to use in classrooms across the globe
In opdracht van IEA heeft het Expertisecentrum Nederlands een praktijkgerichte publicatie geschreven voor onderwijsprofessionals over de hele...
Lees meer
PIRLS
In het schooljaar 2025-2026 wordt de leesvaardigheid van leerlingen van groep 6 in kaart gebracht met het PIRLS onderzoek. Naast afname van een...
Lees meer
Vroeg vreemdetalenonderwijs in Europa: het ELLiE-project
ELLiE staat voor Early Language Learning in Europe en is de naam van een langlopend, internationaal onderzoek naar de ervaringen en opbrengsten...
Lees meer
PIRLS en Peil in Praktijk
Ben je werkzaam in het onderwijs en vind je het leuk om mee te denken over leesvaardigheidsonderzoek? Lees dan even verder!
Lees meer
De eigen kracht van ouders: vergroten van ouderlijke zelfeffectiviteit via peer-support
In dit project dat gefinancierd wordt door het Expertisepunt Basisvaardigheden wordt in Arnhem onderzocht wat ouders in VVE-programma’s...
Lees meer
TOS in Beeld: Handvatten voor ondersteuning bij taalontwikkelingsstoornissen in het regulier en speciaal basisonderwijs | Expertisecentrum Nederlands
In het project TOS in Beeld inventariseerden we de vragen die leraren in het PO hebben over leerlingen met taalontwikkelingsstoornissen. Naar...
Lees meer
GAS Geven: doeltreffend evalueren in Passend Onderwijs
Hoe maak je de vooruitgang van leerlingen met een ondersteuningsbehoefte meetbaar? Dat was een van de vragen die centraal stond bij GAS Geven,...
Lees meer
Experimenteren in het MBO: Onderzoek naar gebruik en effect van digitale ondersteuning (EXMO)
Het EXMO project onderzocht het gebruik en effect van digitale ondersteuning bij Nederlands binnen het MBO.
Lees meer
Leesbevordering in het (v)mbo
Veel jongeren lezen niet graag, terwijl het maken van leeskilometers en het hebben van plezier in lezen belangrijk is voor de leesontwikkeling....
Lees meer
Opbrengstgericht werken aan lezen en schrijven: passend taalonderwijs voor alle leerlingen
Vanuit passend onderwijs hebben scholen ook behoefte aan concrete aanwijzingen hoe ze - gezien de grote diversiteit aan taalvaardigheid...
Lees meer